PERSBERICHT

Medische monitoren en software van EIZO voldoen aan nieuwe internationale norm voor kwaliteitscontrole

Persbericht

EIZO Corporation maakt bekend dat de RadiForce medische monitoren en de nieuwste versie van de RadiCS software voor kwaliteitscontrole (hierna QC) voldoen aan de nieuwe internationale norm IEC 62563-2 van de International Electrotechnical Commission (IEC).

Om de veiligheid van de medische praktijk te garanderen, moeten de monitoren die in de ziekenhuizen worden gebruikt voor de weergave van medische beelden zoals röntgen, CT en MRI, in staat zijn dit getrouw te doen en worden gedefinieerd als een product voor medisch gebruik. Ook de QC-processen moeten aan specifieke criteria voldoen om nauwkeurige controles uit te voeren en de kwaliteit van de beelden te handhaven voor verder gebruik in medische toepassingen.

Er zijn verschillende QC-methoden die door verschillende nationale organisaties zijn gestandaardiseerd, zoals DIN 6868-157 van het Duitse Instituut voor Standaardisatie (Deutsches Institut für Normung e.V.) en JESRA X-0093 van de Japan Medical Imaging and Radiological Systems Industries Association (JIRA). Aangezien de evaluatiemethoden van QC-processen voor medische monitoren echter vrij complex kunnen zijn, zijn er veel landen en regio's waar dergelijke normen niet beschikbaar en lokaal erkend zijn.

In november 2021 heeft de IEC, met het hoofdkantoor in Zwitserland, een nieuwe QC-norm voor medische beeldschermen vastgesteld - IEC 62563-2. De norm legt de prestatiecriteria en testfrequenties vast voor acceptatietests en constantheidstests zoals die gelden voor medische beeldschermsystemen. Takashi Ota, ingenieur bij de afdeling Healthcare Product Development van EIZO en lid van JIRA, stelde in 2018 aanvankelijk de noodzaak van een internationale norm voor. Als actief lid van de IEC-werkgroep leidde hij besprekingen met deskundigen in andere landen en bleef hij zich volledig inzetten voor de totstandkoming van deze nieuwe internationale norm, wat uiteindelijk resulteerde in de formele vaststelling van de norm in 2021.

In mei 2022 werd IEC 62563-2 door de Amerikaanse Food and Drug Administration aanvaard als een van hun erkende consensusnormen voor weergaveapparaten voor diagnostische radiologie.

Om ervoor te zorgen dat de EIZO RadiForce medische monitoren veilig voor medische beeldvorming kunnen worden gebruikt, wordt elke monitor vóór verzending in de fabriek getest op naleving van de QC-normen van elk land. Zo worden monitoren die naar Duitsland worden verzonden, getest op DIN 6868-157 en worden monitoren die naar Japan worden verzonden, getest op JESRA X-0093. Vanaf maart 2023 voert EIZO voor alle monitoren die naar landen zonder bestaande QC-normen worden verzonden, tests uit voor de naleving van de IEC 62563-2-norm.

Bovendien voldoet ook de nieuwste versie van EIZO's RadiCS QC-software aan IEC 62563-2. Klanten die RadiCS al geïnstalleerd hebben, kunnen gewoon updaten naar de nieuwste versie van de software om aan de nieuwe norm te voldoen.

EIZO is van mening dat de naleving van IEC 62563-2 zal bijdragen aan de ontwikkeling van een veiligere en meer betrouwbare omgeving voor diagnostische beeldvorming, wat op zijn beurt zal bijdragen aan de verbetering van de kwaliteit van medische behandelingen waar voorheen geen QC-normen waren vastgesteld.

Aanvullende informatie