Persbericht

EIZO bouwt een nieuw logistiek gebouw zonder CO2-uitstoot

Persbericht

EIZO Corporation (TSE: 6737) kondigde de voltooiing aan van een nieuw logistiek gebouw bij het hoofdkantoor in Japan. Het nieuwe logistieke gebouw is ontworpen om het milieu minder te belasten, met zonnepanelen op het hele dak. Dit energiesysteem heeft de capaciteit om meer elektriciteit op te wekken dan het nieuwe logistieke gebouw jaarlijks zal gebruiken, waardoor de CO2-uitstoot vrijwel nihil is.

Al voordat de COVID-19-pandemie tot verstoringen in de toeleveringsketen leidde, heeft EIZO strategische maatregelen genomen op het gebied van voorraadbeheer en inkoop. Zo kon EIZO ondanks de uitdagingen in de wereldwijde supply chain een stabiele levering van zijn producten aan de klanten garanderen. Met het nieuwe logistieke gebouw stroomlijnt EIZO de logistieke activiteiten en streeft het naar verdere initiatieven voor een stabiele bevoorrading door het consolideren van materialen en producten die voorheen in externe magazijnen werden opgeslagen. De overgang naar de nieuwe faciliteiten zal ook de uitstoot van broeikasgassen verminderen, met een verwachte vermindering van ongeveer 58 ton per jaar alleen al voor het distributieproces.

Met het oog op de klimaatverandering wil EIZO de uitstoot van broeikasgassen tot 2030 met 70% verminderen (ten opzichte van 2019)1 . In het kader hiervan is op het dak van het nieuwe logistieke gebouw een zonne-energie-installatie geïnstalleerd die gebaseerd is op het on-site PPA-model2 . Het systeem zal naar verwachting ongeveer 400.000 kWh elektriciteit per jaar opwekken, waardoor de CO2-uitstoot met ongeveer 163 ton per jaar wordt verminderd in vergelijking met algemene thermische energie. Aangezien het zonne-energiesysteem de capaciteit heeft om meer elektriciteit op te wekken dan het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van het nieuwe logistieke gebouw, zal de overtollige stroom effectief worden gebruikt door de andere fabrieken en kantoorgebouwen op het terrein.

teaser_EIZO_logistics_building.jpg

1 Deze doelstelling heeft op 1 juli 2022 de SBT-certificering van het SBT-initiatief ontvangen.

2 On-site PPA-model: Power Purchase Agreement-model. De elektriciteitsverbruiker stelt de PPA-exploitant een locatie, dak of andere ruimte ter beschikking en de PPA-exploitant installeert, exploiteert en onderhoudt kosteloos de apparatuur voor energieopwekking. Tegelijkertijd leest de PPA-exploitant de meter af en factureert hij de klant voor zijn eigen verbruik van de opgewekte elektriciteit, en betaalt de klant de elektriciteitskosten. Het PPA-project wordt gefinancierd met een subsidie uit de aanvullende begroting voor 2021 van het ministerie van Milieu voor een project om de prijs van apparatuur voor de opwekking van zonne-energie te verlagen teneinde opslagpariteit te bereiken (subsidie voor maatregelen ter beheersing van koolstofdioxide-emissies), dat deel uitmaakt van het project ter bevordering van regionale mainstreaming van hernieuwbare energie en vergroting van de veerkracht door het gebruik van PPA's, enz. De subsidie is gebruikt.