LANDSCHAPSFOTOGRAFIE
Colourclass Lofoten
De Colourclass Lofoten behandelt alle ins en outs rondom het fotograferen van landschappen. Wij zijn in het beste seizoen voor u naar de Lofoten in het noorden van Noorwegen gereisd. Hier laten we u in zes video's de volledige workflow van de landschapsfotografie zien: uitrusting, locatieplanning, belichting, filtergebruik en compositie, maar ook de kalibratie van de camera en monitor, de profielen van de printer, fotoprinters, fine-art-papiersoorten, softproofen en ICC-profielen.
De afleveringen
Aflevering 1: Keuze van de uitrusting, reis naar de bestemming
In de eerste aflevering van de Colourclass Lofoten gaan we in op de keuze van de uitrusting. Een landschapsfotograaf is altijd op zoek naar de ideale uitrusting, die de hoogst mogelijke kwaliteit combineert met het laagst mogelijke gewicht. Daarom gebruiken we voor het fotograferen de compacte, lichte GFX- en X-systemen van Fujifilm, in combinatie met carbonstatieven van Gitzo. Voor de lichtregeling gebruiken we insteekfilters van Haida. Dit wordt allemaal vervoerd in rugtassen van f-stop gear. Verder legt Serdar van PhotoTour4U in deze aflevering ook nog uit wat een fotograaf absoluut mee moet nemen voor projecten boven de poolcirkel.
Aflevering 2: Locatieplanning met apps
Er zijn twee doorslaggevende aspecten die niet mogen worden vergeten bij het plannen van landschapsfoto's: het licht en de weersomstandigheden. In deze tweede aflevering van de Colourclass Lofoten laten we zien hoe we de locatie plannen en welke apps we hiervoor gebruiken. Juist het tijdstip tussen de civiele en de nautische zonsondergang of -opgang is namelijk bijzonder aantrekkelijk voor landschapsfotografen.
Aflevering 3: Histogram en gebruik van verloop- en grijsfilters
Het licht in de landschapsfotografie is dynamisch – zelfs de beste fotosensoren van tegenwoordig kunnen die dynamiek niet volledig vastleggen. Dit maakt de perfecte belichting bijzonder belangrijk. In de derde aflevering van onze Colourclass Lofoten laten we zien hoe we met behulp van het histogram maximaal gebruik maken van het dynamisch bereik van onze sensor, en hoe we de dynamiek sturen met verloopfilters van Haida. Om ook overdag lange sluitertijden te bereiken gebruiken we bovendien grijsfilters, ook wel bekend als ND-filters.
Aflevering 4: Het analyseren van de locatie – hoe u een imposant landschap overbrengt op een indrukwekkende foto
Hoe breng ik een spectaculair landschap over op een indrukwekkende landschapsfoto? In deze vierde aflevering van de Colourclass Lofoten laten Serdar en Christian aan de hand van de oude houten kerk van Gimsøy zien hoe ze een locatie benaderen. Serdar legt uit hoe hij een landschap 'fileert'.
Aflevering 5: Kalibratie van de camera, technologie en kalibratie van de monitor
De vijfde aflevering van de Colourclass Lofoten draait geheel om het kleurenbeheer in de 'digitale doka'. Christian demonstreert het gebruik van SpyderCUBE en SpyderCHECKR van Datacolor om de ideale uitgangsbasis te creëren voor de raw-conversie en de beeldbewerking op ons PixelStation van PixelComputer. Een fotograaf kan niet zonder een grafische monitor zoals de ColorEdge-monitoren van EIZO. Bovendien moet die monitor regelmatig worden gekalibreerd, zodat de weergave van beeldbestanden ook over de langere termijn onvervalst zuiver is. Ook dit aspect wordt toegelicht in deze aflevering.
Aflevering 6: Profileren van de printer, ICC-profielen, papier- en printerinstellingen en afdrukken
Hoe kan ik al op de monitor zien hoe mijn foto eruit komt te zien als ik deze afdruk op een speciale papiersoort? Wat is een softproof? In de zesde aflevering van onze Colourclass Lofoten geeft Christian antwoord op deze vragen en meer. Hoe komt een fotograaf bijvoorbeeld aan ICC-profielen? En hoe maakt u deze profielen zelf? Bovendien legt hij uit wat er belangrijk is bij het afdrukken op onze Epson-printer. Daarmee komen we bij het einddoel van onze Colourclass Lofoten: onze foto's, afgedrukt op hoogwaardig fine-art-papier van ILFORD.
De missie
Kleuren en licht spelen een bijzondere rol in de landschapsfotografie, want ze bepalen het verschil tussen een simpel plaatje van een landschap, en een indrukwekkende foto die de kijker laat pauzeren.
We bespreken de uitrusting en de planning. Ook gaan we in op de perfecte belichting van landschapsfoto's met behulp van het histogram en het gebruik van filters om de belichtingstijd overdag te verlengen, of om het licht zo te sturen dat het volledige dynamisch bereik van de beeldsensor wordt benut. We laten zien hoe we onze motieven vinden. En zoals de naam 'Colourclass' al laat zien, spelen kleuren een belangrijke rol in deze serie. We laten zien hoe de camerakalibratie werkt, welke monitor u als fotograaf zou moeten gebruiken en waarom ook deze moet worden gekalibreerd. Met behulp van ICC-profielen kan een fotograaf al op de monitor beoordelen hoe de afdruk eruit zal zien. De Colourclass Lofoten behandelt ook hoe u deze 'softproof'-weergave krijgt, hoe u ICC-profielen aanmaakt en waar u op moet letten bij het afdrukken van uw foto's.
De locatie: de Lofoten in Noorwegen
De Lofoten is een eilandengroep in het noorden van Noorwegen, 300 kilometer boven de poolcirkel. Het woord betekent 'lynxpoot'. Door deze extreem noordelijke ligging duurt de schemering op deze eilanden eind april urenlang, met majestueus, schuin invallend licht, goud en geweldig. En met een beetje geluk komt hier ook nog het noorderlicht bij. Spectaculair licht dus, en perfecte omstandigheden voor landschapsfotografie.
De fotografen
De partners
Er komt veel apparatuur kijken bij landschapsfotografie. Voor de Colourclass Lofoten heeft EIZO nauw samengewerkt met verschillende partners uit de fotobranche:
Hierbij willen we datacolor, EPSON, f-stop gear, Fujifilm, Gitzo, Haida, ILFORD, PhotoTours4U en PixelComputer bedanken voor hun waardevolle ondersteuning.