Bij de aanschaf van een monitor zijn beeldschermgrootte, resolutie, design en niet te vergeten de prijs vaak beslissende criteria. Bij creatief werk spelen echter nog een aantal heel andere factoren een rol.
Bijna iedereen kent wel situaties waarin dingen er op de monitor heel anders uitzien dan op de laptop, of op de computer van een collega. Of dat afdrukken, zelfs na een simulatie van de print in softproof-modus met het bijbehorende ICC-profiel, duidelijk afwijken van de weergave op het beeldscherm. Het probleem: als gebruiker weet u niet, waar in de workflow de fout zit. Ligt het aan de monitor, of aan de instellingen? Zijn het de kleurinstellingen van het besturingssysteem, of de fotobewerkingssoftware? Ligt het probleem misschien aan de printer? Of is het zelfs een combinatie van meerdere oorzaken?
Het is lastig om daar een algemeen geldend antwoord op te geven. Uit ervaring weten we echter dat de monitor vaak de hoofdoorzaak van dit soort fouten is. Een ding is in ieder geval duidelijk: zonder een professionele, gekalibreerde monitor, die grafische bestanden zonder afwijking weergeeft, is het niet mogelijk om kleurecht te werken en is het resultaat een kwestie van geluk. Het beeldscherm staat dus aan het begin van elke kleurgetrouwe workflow. Maar wat maakt een monitor precies geschikt voor grafisch werk?